söndag 12 februari 2012

Schnauzerholmens Atlaz

Jag har lyckats fippla bort bilderna jag tog på Atlaz efter att jag trimmat honom för ett tag sedan, men jag har hittat några andra bilder på honom som jag tänkte lägga ut här. Så ni får hålla till godo med det....


  Atlaz föddes på vår kennel 2005 och hans mamma är Älvkantens Frea och pappa är Chottans Tamook. Atlaz utmärkte sig från första stund och Claes bestämde direkt att det var honom Rickard skulle ha, eftersom han ville ha en hund som väktarhund. Atlaz flyttade till Rickard i Uppsala och 2007 blev han L-testad och godkänd att prövas mot polishund.


Atlaz har nu jobbat med sin husse som väktarhund sedan 2008 och han har gjort ett jättebra jobb. Han har en riktigt bra näsa som han kan spåra med och hitta människor som gömt sig där de inte får vara. Han har skyddat sin husse när en buse skulle attackera Rickard. Då avvärjde han hotet och visade att han har riktigt vassa tänder som går att användas. Efteråt bevakade han busen ända tills polisen kom och tog över. Men den här händelsen fick honom inte att bli extra stöddig utan han fortsatte att vara lika go och trevlig som vanligt. Atlaz och Rickard jobbar nu på ett sjukhus och där har han hittat kulvertar som de inte visste fanns och han har påvisat flera inbrottsförsök där personer varit och brutit i dörrar. Alla är mycket nöjda med Atlaz insats på jobbet.
Till vardags är Atlaz en jätte mysig och go hund. Han är social och väldigt trevlig. Han är balanserad i sitt temperament och gillar att träna och jobba med husse. Jag brukar trimma honom och han har en väldigt tät päls med underull och svintolik svart päls.





Schnauzerholmens Atlaz


Nästa gång blir en lite närmare presentation av Bardlands Nixi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar